Marketing ontbijt voor VENIN-leden

11.21.2014

Marjet_Rutten.jpg

Donderdag 20 november werkten de leden van VENIN aan hun marketingvaardigheden. Op het gebied van isolatie weten onze vakmensen alle ins-and-outs, maar deze ochtend leerden we isolatie en commercie met elkaar te combineren.

Na een uitgebreid en geslaagd netwerkontbijt in het Afbouwcentrum te Veenendaal gingen we onder deskundige begeleiding van Marjet Rutten aan de slag. Marjet is een veelgevraagd spreker en coach en heeft al veel bouwers op weg geholpen met hun marketing: “Door ontwikkelingen bij te houden, je bedrijf duidelijk te positioneren en concrete doelen te stellen, creëer je tevreden klanten en verdien je méér.”

De gunfactor beïnvloeden
We maakten een sterkte-zwakte analyse en noteerden kansen en bedreigingen. Ook moesten we voor onszelf inzichtelijk maken hoe we werk vergaren en op welke wijze we kunnen beïnvloeden dat ‘onze ideale klant’ bij ons terecht komt. Aan de hand van parameters motiveerde Marjet Rutten ons om met andere ogen naar ons bedrijf en de activiteiten te kijken: “Wie beslissen allemaal mee of jouw product/dienst al dan niet wordt afgenomen? Wie zijn de direct en de indirect betrokkenen? Ontstaat het contact met de beslisser of de beïnvloeder. Dit zijn belangrijke criteria bij de keuze van een bouwpartner.” Zo konden we verbeteringen in ons acquisitietraject doorvoeren.

USP
Stap voor stap en beetje bij beetje gingen we de diepte in. Marjet nam ons aan de hand om verder te denken dan het geijkte. “Waarom doet iemand zaken met jou en niet met je concurrent? Wat biedt jij meer dan je concurrent?”, vroeg zij de leden. Door weg te blijven van algemeenheden als ‘wij leveren kwaliteit, zijn betrouwbaar, klantgericht etc.’ moesten we op zoek naar iets dat echt uniek is voor ons bedrijf. Het daadwerkelijk ‘in de klant verplaatsen’ is best ingewikkeld: Wat is overtuigend voor een klant om zaken met jou te doen? En hoe bewijs je - nog voor je het werk mag maken - dat je nakomt wat je belooft?

Matrix.jpg


Geïnspireerd en gemotiveerd
Begin van de middag verlieten alle leden geïnspireerd het Afbouwcentrum. We kregen concrete handvatten hoe we onze diensten beter kunnen verkopen en hoe we aan een duurzame relatie met de klant werken. Het plegen van een zogenaamde ‘happy call’- oftewel na oplevering nog even bellen of de klant tevreden is - was één van de praktische tips die we meekregen. Zowel de individuele leden als vereniging kregen huiswerk en suggesties van Marjet Rutten. De PR-commissie van VENIN zal zich komende tijd buigen over de positieve verandering die deze ontbijtsessie voor de vereniging kan betekenen.